Від 11 до 15: Як зберегти інтерес дівчаток до STEM

Європейське відділення корпорації Microsoft провела масштабне дослідження, в рамках якого з’ясовувало у дівчаток-підлітків, як вони ставляться до науки і хочуть її вивчати. Його результат виявився залежним від соціальних очікувань та гендерних стереотипів більше, ніж здається.
У дослідженні взяли участь 11,5 тисяч дівчаток з 12 країн Європи. «Кажуть, що наука — важка, але якщо ти починаєш в ній розбиратися, то вона виявляється цілком легкої», — сказала одна з учасниць опитування, 12-річна Пейслі Едвардс з Великобританії. Згідно з дослідженням, дівчатка її віку активно цікавляться точними науками, цей інтерес виникає в 11 років, але згасає в 15. Те ж саме відбувається і з захопленістю дівчаток гуманітарними науками, але якщо любов до лінгвістики скоро відновлюється, то до STEM дівчинки не повертаються. «Згода з соціальними очікуваннями, гендерними стереотипами і ролями, недолік рольових моделей туннелируют дівчаток», — говорить Мартін Бауер, один з координаторів дослідження, професор психології Лондонської школи економіки.
Як підтримувати інтерес
На практиці результати опитувань означають, що в урядів країн, вчителів і батьків є лише п’ять років, щоб зробити пристрасть дівчаток до STEM грунтовної, до того, як вони втратять інтерес до цієї сфери. У Microsoft визнають, що не мають переконливої відповіді, чому 15-річні дівчата втрачають інтерес до математики і фізики, проте дослідження виявило стратегії, за допомогою яких можна це захоплення утримувати:
- Промоутування жіночих рольових моделей у STEM. Для дівчаток набагато легше представити свою кар’єру в науці, якщо у них є відчутний приклад.
- Дівчатка схильні вчитися і робити кар’єру в STEM, якщо вони впевнені, що чоловіки і жінки будуть мати рівність на робочому місці. Якщо вони переконуються у зворотному, то закидають навчання.
- 6 з 10 дівчаток визнали, що вони почувають себе більш комфортно в STEM, якщо вони знають конкретні приклади рівного статусу чоловіків і жінок в компаніях цієї сфери.
- 4 з 10 дівчаток кажуть, що у них недостатньо практичного досвіду. Тому завдання вчителя — давати більше прикладних вправ на уроках і поза класу. Дуже важливо давати матеріал, який можна застосувати в реальних життєвих ситуаціях, щоб теми уроку мали пряме відношення до життя учениць.
- І, звичайно, вкрай важливо менторство. Якщо учитель надихає дівчаток займатися STEM, це має навіть більше впливу, коли цим займаються батьки. Також дуже допомагає, якщо таким ментором виступає жінка.
Заради рівності майбутнього
Нині гендерна нерівність у технологічних компаніях повсюдно. Згідно глобального звіту про кадрах Microsoft за 2016 рік, в компанії тільки 26% працівників — жінки, а серед інженерів їх і того менше — 18%. Однак компанія усвідомлює, що успіх у майбутньому залежить від різноманітності навичок і досвіду її співробітників. «Ми хочемо показати дівчаткам, що технології можуть бути повноцінної креативної кар’єрою, і з допомогою наших ініціатив ми маємо намір розбити стереотипи, що оточують індустрію технологій. Якщо нам вдасться надихнути дівчаток робити кар’єру в STEM, то ми подвоїмо і наш власний потенціал у вирішенні проблем науки і технологій», — йдеться у звіті Microsoft за результатами дослідження.
Джерело: news.microsoft.com, money.cnn.com