Наука, технології, освіта: Що нам готують фахівці, які дивляться у майбутнє

Наука, технологии, образование: Что нам готовят специалисты, которые смотрят в будущее

16-17 вересня в Дніпрі відбувся другий за рахунком фестиваль науки і технологій Interpipe TechFest, який охоплює інновації у всьому їх розмаїтті — від виставки технічних навчальних закладів, великих промислових і технологічних комплексів, стартапів і до змагань на дронах і відкритого лекторію, учасники якого приїжджають з усієї України і діляться своїми відкриттями, проектами і думками про інноваційному майбутньому нашої країни. Ми зібрали самі продуктивні, захоплюючі і цікаві висловлювання учасників Interpipe TechFest.

Про технології та проблеми науки

Геннадій Зінов’єв, представник України в Європейському центрі ядерних досліджень CERN

Ми брали участь у створенні п’яти детекторів, пристроїв для вимірювання, — це колосальні машини мільйони дрібних деталей, виключно складної конструкції. За будовою вони навіть складніше коллайдера. Коли все це запрацювало, я був шокований. Це була дуже важка робота, яка тривала 24 години в добу, в цілому система CERN так влаштована, щоб можна було працювати вдень і вночі.

Женевське ком’юніті зажадало створення комісії, яка б довела, що діяльність CERN не призведе до виникнення чорної діри, яка поглине весь місто і околиці. Я працював у цій комісії, і треба сказати, було складно.

Крім престижу, співпраці з CERN дає пізнання технологій, яких у нас немає. Крім того, центр займається практичним застосуванням науки, ми, наприклад, прагнули створити камеру для діагностики раку простати. Ідея була в тому, щоб таким приладом могла володіти кожна сільська лікарня. Але держава нас не підтримало. Також CERN займається приладами не тільки для діагностики, але й лікування ракових захворювань.

Китайських та індійських вчених зараз найбільше в CERN, китайці теж будують свій коллайдер, але він меншої потужності, у них не вистачає своїх технологій. Приїжджаючи в CERN, китайці сплять на столах, миються в туалетах, словом, живуть в офісі, тому що у них ні на що інше немає грошей. Але це свідчить про їх завзятті, і за це я їх дуже поважаю.

Наука виростає не сама по собі, у неї повинен бути фундамент — достатню кількість освічених людей і хороших викладачів. Вважаю, що держава повинна повернутися обличчям до проблем науки. Але при зустрічі мадам Гриневич мене слухати не стала, навколо неї радники, які не знають, як обчислити інтеграл. Коли нам вдасться зламати нинішню систему і гроші будуть отримувати саме вчені, тоді наша наука буде розвиватися.

Катерина Малкіна, автор проекту утилізації пластикових відходів, Маріупольський технічний ліцей

Коли ви починаєте наукову роботу і хочете поїхати на міжнародний конкурс, ніколи не підходьте до проблеми глобально, потрібно звужувати тему й конкретно допомагати людям.

Про освіту

Сергій Григор’єв, директор Ліцею інформаційних технологій, р. Дніпро

Навантаження дитині потрібна, мозок потребує в ній так само, як і м’язи. Кажуть, що логарифми ніколи не знадобляться в житті, але завдяки їм мозок розвивається.

 

Оксана Макаренко, радник Міністра освіти і науки, співзасновниця ГО «Батьківський контроль»

У реформі освіти дуже заважає міф про те, що радянська школа була кращою. Але ми потрапили в зміну технологічних укладів, які в різний час змінювали і уклад життя, спосіб мислення. Система освіти зараз розроблена під впливом конвеєра Генрі Форда, а нам потрібна нова школа, яка б відповідала сучасності, а не індустріальної цивілізації столітньої давності. Зараз з’явились нові технології, які сильно змінюють освітні системи, і це виклик для всього світу.

Зміна кадрів шкіл — складне управлінське рішення. Ми спеціально розпочинаємо реформу в молодшій школі, так як вчителя молодших класів ведуть багато предметів, вони більш гнучкі, краще готові до змін та інновацій.

Не бійтеся говорити про зміни освіти. Звичайно, є певний страх за дитину, що система почне мстити, якщо ви почнете задавати питання. На Закарпатті директор школи побив дитину, який сфотографував завдання на дошці. Але за онука заступилася бабуся, і через три місяці директор звільнився.

Наталія Ніколайко, Український державний центр позашкільної освіти

В теорії поколінні є плюси і мінуси, це як новий будинок, який стоїть тільки на підпорах. Ось зараз, як кажуть, приходить зміна покоління Z — нове покоління Alpha. Але безсумнівно нинішні діти вимагають нових підходів. Саме позашкільна освіта може дати компетенції, задані новою концепцією школи.

Про підкорення Місяця, жінок в космосі і можливості біоніки

Ірина Вавилова, завідуюча відділом позагалактичної астрономії і астроинформатики Головної астрономічної обсерваторії НАН України, вчений секретар Ради з космічних досліджень НАН України

В результаті своєї місячної програми американці привезли близько 10 кг місячного грунту, риголита. У ті часи вважалося, що Місяць покрита піском, і жоден корабель не зможе сісти на поверхню і провалиться в пісок. Зібраного матеріалу вистачило вченим всього світу, і аналізуючи риголит, ми зрозуміли, що посадка на Місяць можлива. Зараз стан української космічної галузі жалюгідний, наприклад, у цьому році держава виділила всього нічого, 20 млн гривень. Але ми хочемо відновити гонку за Місяць — у нас достатньо розробок, щоб робити дослідження з орбіти, ми можемо запропонувати радари бічного бачення для космічних апаратів, щоб отримувати інформацію.

Євген Риженко, Festo

Біонічна чайка, на створення якої знадобилося два роки, імітує рухами справжню птицю, вона повністю автономна, в ній немає оператора, який нею керує. Як це можна застосувати у виробництві? У розрахунку ваги, маси, ергономічності складних промислових машин.

У біонічного хамелеона унікальний мову, довгий, різко висувається і обволікає жертву. У виробництві ми зробили силіконовий адаптивний захоплення, зручний для переміщення тендітних об’єктів. Біонічні мурахи, як і живі, можуть спілкуватися між собою — якщо мурашки не вистачає ресурсів підняти вантаж, він по бездротовому зв’язку підкликають інших, і вони допомагають.

Василь Бриков, клітинний біолог, Інститут ботаніки ім. Н.Р. Холодного НАН України

Без рослин вчені не бачать освоєння космосу — ні перельоти, ні колонізацію планет. Ми не можемо упакувати продукти, взяти балончик з газом і каністру з водою, щоб їх вистачило на космічний переліт. Рослини ж генерують кисень, дистилюють воду і утилізують продукти життєдіяльності людини. Щоб забезпечити киснем однієї людини, потрібно 20 кв. м. теплиці. Ідеальний космонавт — жінка, вона менше важить, у неї менше метаболізм, тому вона менше їсть, і, головне, вона дихає рідше, ніж чоловік.

Фото: прес-служба Interpipe TechFest

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code