«Домашки» немає, але вона як би є: Чому дітям у початковій школі не потрібні домашні завдання

Про доцільність домашніх завдань в початковій школі говорили довго. Прихильники домашніх завдань з першого класу вважають, що без занять вдома дитина не зможе освоїти встановлений програмою обсяг знань, та й взагалі, «разболтается».
Дотримуються цієї думки не тільки деякі батьки, але і багато вчителя. Тому в більшості шкіл України, де новою програмою домашні завдання в молодшій школі скасовані, їх продовжують задавати у вигляді «доделывания завдань класної роботи». Виходить, що домашніх завдань як би немає, але вони є. Якими були аргументи реформаторів проти домашніх завдань в початковій школі і чому нам варто домагатися фактичної, а не номінальної їх скасування?
Експеримент в окремо взятій школі
Один директор початкової школи в штаті Вермонт Марк Трифилио вирішив провести експеримент: вчителі замість домашніх завдань просили учнів читати і грати на свіжому повітрі. Цю пропозицію було спочатку розглянуто на педраді на початку року, всі 40 вчителів проголосували «за». І не просто «за», а «обома руками». Педагоги розробили стратегію на кожен день «Без домашніх завдань», ось у чому вона полягає:
- Читайте щовечора хороші книги (батьки теж можуть вам читати);
- Вийдіть у двір грати — мається на увазі гра не з гаджетами;
- Вечеряйте з вашою родиною — допомагайте накривати на стіл і прибирати після вечері;
- Лягайте спати вчасно.
Через шість місяців експеримент дав очевидні позитивні результати. Марк Трифилио каже, що скасування домашніх завдань підвищила успішність учнів, дала дітям час розвивати творче мислення будинку і слідувати своїм захопленням. Дітям даються рекомендовані списки літератури, при цьому не потрібно заповнювати жодних «читацьких щоденників», які все одно ведуться як попало. Побачили хороше в цьому експерименті не тільки вчителі, але й батьки. В кінці року близько 400 батьків були опитані і переважна більшість заявило, що діти стали читати більше, і мали більше часу займатися активними іграми або спортом. Лише невелика частина батьків висловилася про те, що діти перестали прогресувати в успішності після скасування домашніх завдань.
Мовою фактів
Дослідження, проведені по цьому питанню, тільки підтверджують результати, отримані в цій школі. У 1987 та 2003 роках були проведені дослідження, які показали незначну або зовсім відсутню зв’язок між часом, проведеним за домашніми завданнями та успішністю в початковій школі. Що стосується учнів старших класів, то залежність прямо протилежна: чим більше займається старшокласник будинку, тим краще його академічні результати.
Купер харріс, який вивчає ефективність домашніх завдань ось вже 25 років, пояснює наведені вище результати різницею в когнітивних здібностях дітей різного віку, в першу чергу в їх здатності до концентрації уваги. Младшеклассников відволікає середовище, в якому робляться домашні завдання, тому вони і не дають бажаного ефекту. Річард Уокер, професор педагогіки з Університету Сіднея, того ж думки: «Ніякої особливої користі від домашніх завдань у початковій школі немає, — каже він. — Для середніх класів якась користь є, для старших класів — 50% успішності пов’язано з домашніми завданнями, але ось для початкової школи ніякої користі в домашніх завданнях немає».
Джерело: essentialkids.com