Епоха «Розв’язувачів»: 5 принципів ТРИЗ-педагогіки

Эпоха «Решателей»: 5 принципов ТРИЗ-педагогики

Ірина Мельниченко, викладач ICU (Міжнародний Дитячий Університет)

З часів «лихих 90-х» традиції ведення вітчизняного бізнесу набували більш хижі обриси: «бери і тікай!». Впитанная з дитинства модель переваги сильного сплутала всі морально-етичні цінності, нівелювала природне прагнення людини до знань, до досягнення і реалізації цілей. Сім’ї, зайняті забезпеченням комфорту, виключили зі списку важливих справ просте спілкування, відсунули виховання власних дітей на другий план, переклавши цю турботу на плечі педагогів. Але не з усім може впоратися школа.

Норми поведінки і морально-етичні цінності закладаються в ранньому дитинстві батьками та найближчим оточенням. «Не обманюй, не будь жорстоким, не відбери у слабкого, а допоможи…» — як часто ми навчаємо цьому свою дитину? Як виховуємо молоде покоління? Вирішуємо, що саме буде запорукою їх успіху в майбутньому? У момент, коли все навколо нагадує розруху і хаос, старе вже не працює, а нова ще не створено, виникає питання: що далі? Коли і чим закінчиться епоха вседозволеності і розхлябаності? Адже точкові зміни, ініціативи окремих особистостей не призведуть до глобальної зміни ситуації. Але пам’ятаючи про те, що нерозв’язних ситуацій не буває, ми бачимо рішення у зміні мислення. Системним кроком, в даному випадку, може стати освіта — вдумливе, активізує пізнавальний інтерес і формує звичку мислити.

Що таке ТРИЗ-педагогіка

ТРВЗ — це абревіатура, утворена від словосполучення «теорія розв’язання винахідницьких завдань». ТРВЗ-педагогіка має широкий набір прийомів (понад 100), які роблять можливими рішення творчих, нестандартних завдань, проведення структурованого та системного аналізу сили рішення (а не вгадування), зменшення трудомісткості процесу отримання сильного рішення і навчає методикам прогнозування. Якщо говорити в двох словах, то школа вчить знань, а ТРИЗ — їх застосування на практиці.

Теорія рішення винахідницьких завдань сформована в середині ХХ сторіччя, укомплектувала в собі цілісну систему, яка формує наступні навички: траблшутер*, або «вирішувач» -> викладач ТРИЗ -> розробник ТРИЗ -> творча особистість. Історія практичного застосування показала універсальність і високу ефективність її методик у різних галузях життя, бізнесу, організації виробничих процесів і вирішення нестандартних завдань. Застосування технології ТРВЗ корисно і в освітньому процесі.

Основні принципи ТРВЗ-педагогіки

Свобода вибору, коли учневі надається право вибору, але з двома важливими умовами: обрана діяльність повинна бути бездоганно моральної, інакше сувору заборону, і право вибору має врівноважуватися усвідомленою відповідальністю за свій вибір. Людина з більшою охотою робить те, що сам запропонував. Мотивація і ефективність освітнього процесу в такому разі зростає.

Відкритість. Педагог повинен не лише давати знання, але ще й показувати їх межі, використовувати в навчанні відкриті завдання, тобто завдання, що стимулюють самостійне генерування ідей, постійне втягування дитини у прийняття рішень, обговорення стосуються його проблем.

Діяльність. Освоєння учнями знань, умінь навичок переважно у формі активності, залучення шляхом реалізації самостійних проектів, колективних робіт виробляє цілий набір необхідних для успішного людини якостей. Коли ми стимулюємо дітей вирішувати величезну кількість творчих завдань, кількість переходить в якість і виробляється автоматизм використання алгоритмів і прийомів розв’язання завдань.

Зворотній зв’язок. Правило «регулярно контролювати процес навчання за допомогою розвиненої системи прийомів зворотного зв’язку» дозволяє вчасно фіксувати результати своєї праці, здійснювати коригування та необхідні зміни, покращуючи продукт і мінімізуючи витрати ресурсів.

Ідеальність. Будь-яка система прагне до ідеальності. Якщо вона перестає виконувати свою основну функцію, найчастіше, вона зникає або стає частиною іншої, більш широкої системи. Принцип ідеальності, або принцип найбільшої корисності — це взагалі один з основних принципів ТРИЗ. Він припускає, що все діється само, без витрат і без розплати –ідеально!

Наприклад, у нашому університеті ідея створення програми розвитку молоді на основі ТРВЗ полягає у формуванні генерації молодих людей, здатних знаходити ресурс в самих неординарних і несподіваних джерелах, мислити системно, творчо і критично сприймати своє життя, як світ можливостей, великий і цікавий проект. Діти повинні навчитися розуміти, що ресурси завжди поруч, і отримати звичку позитивно мислити, мріяти і досягати самих заповітних цілей. Ми вважаємо, що креативність — критично важливий фактор успішності в майбутньому. Задаючись питанням, як виховати дитину в умовах невизначеності, ми розуміємо, що насамперед нам треба навчити молоде покоління правильно ставити і продуктивно вирішувати свої особисті завдання.

______________________

*Траблшутер — універсал, вирішальний завдання щодо швидко і в будь-яких областях (навіть у тих, у яких не є експертом). Але при цьому він є експертом в областях аналізу ситуації, формулювання і вирішення протиріч, узгодження процесу колективного рішення. Ці навички допомагають траблшутеру знаходити рішення тупикових, нерозв’язних завдань.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code