Принцессовый світ: Які уроки отримують діти з мультфільмів

Принцессовый мир: Какие уроки извлекают дети из мультфильмов

До двох-трьох років діти вже починають використовувати займенники у чоловічому чи жіночому роді і розрізняють чоловіків і жінок. А до семи років маленькі хлопчики і дівчатка вже знають, чого від них чекають згідно гендерної бінарній системі. Але багато чого з цього сприймається на підсвідомому рівні і нав’язується поп-культурою. Кілька років тому дослідники Гранадского університету проаналізували 621 персонажа в 163 мультиках, включаючи Monster High і Shin Chan. І виявили, що жінкам найчастіше відводяться другорядні ролі: подружок, матерів або компаньйонок головних героїв. Крім того, іспанські дослідники зробили висновок, що найчастіше жіночі персонажі зображуються одержимими своїм зовнішнім виглядом і готові догоджати оточенню.

Принцеси з претензією на лідерство

Навіть, якщо жіночий персонаж мультику бере на себе роль лідера, це все одно підносять з певною часткою обмежень. Приклад? Та ж Покахонтас з однойменного мультфільму 1995 року. Disney зображував її як дівчину, якій принцип «have it all» не відомий. І в підсумку індіанської принцеси доводиться вибирати між «громадською діяльністю і щасливою романтичної життям».

Вчені тоді виявили, що у всіх мультфільмах про диснеївських принцес, знятих у період з 1989 по 1999 роки у чоловічих персонажів діалогів було в три рази більше, ніж у жіночих. А американські лінгвісти підрахували, що чоловіки говорять 68% часу в «Русалці», 71% — у мультфільмі «Красуня і чудовисько», 90% — в «Аладдін» і 76% — в «Покахонтас». Ну а Аріель, як ви пам’ятаєте, взагалі воліла стати німий заради чоловіка.

І на відміну від фільмів про супергероїв, які використовують свої суперсили для допомоги суспільству, історії принцес носили і носять приватний характер. Але, звичайно, Disney зробив величезний ривок вперед від пасивних Білосніжки і Попелюшки до яскравим героїням начебто Мулан або сестер з хіта 2013 року «Холодне серце». Однак і тут не обійшлося без суперечливих смислів. Мулан, китайська войовниця, веде за собою людей, які вважають, що вона — юнак. Виходить, що для того, щоб бути хорошим лідером, жінці необхідно виглядати або діяти, як чоловік.

«Холодне серце» — не типовий мультфільм для принцес, тут немає героїв, на літаючих драконів і рятують ніжних дам в замку, тут одна сестра рятує іншу. Але ось у чому заковика, головна героїня Ельза не може впоратися зі своїми емоціями і нервами, так що, незважаючи на всі її добрі наміри, вона діє зовсім навпаки і перетворює своє царство в крижаний світ. Простіше кажучи, Ельзі як лідеру не вистачає емоційного інтелекту.

Уроки з лідерства

І які уроки виносять з мультфільмів діти?

1. Лідерство — для чоловіків.

2. Тільки ті жінки — хороші лідери, які ведуть себе і виглядають як чоловіки.

3. Успішна громадська життя заважає особистого щастя жінок.

4. Емоції заважають жінкам думати раціонально.

І не дивно, що уроки, які ми засвоїли з дитинства завдяки таким стереотипам, показаним у мультиках, потім ми транслюємо у дорослому житті кожен день. Звичайно, комусь може здатися, що це вже перегин, адже мультфільми, кіно — це ж всього лише розвага, забава, гра. Так-так, але не зовсім. У минулому році вчені з Університету Брігама Янга провели опитування серед 198 хлопчиків і дівчаток дошкільного віку. Вони виявили, що чим більше дівчинки зараховують себе до «культурі принцес», тим частіше вони транслюють стереотипна поведінка, яке передбачає, що краса, ніжність і лагідність — найважливіші риси для жінки. Звичайно, не потрібно впадати в крайнощі, і здорово, коли дівчинка не тільки «грає в принцес», але і м’яча поганяти готова, і будує замки з конструктора, і грає на барабанах або уявляє себе наукового, астронавтом або пожежником. Точно так само, як і немає причин, чому хлопчик не міг представляти себе супергероєм, яким може сам собі приготувати обід і пропилососити у своєму супердоме.

Іграшки поза стереотипів

Цей меседж став ключовим для рекламної кампанії, запущеної мережею французьких супермаркетів в 2015 році System U. Компанія нагадувала споживачам, що немає іграшок для хлопчиків або дівчаток, є просто іграшки. І кліше були знищені, коли вчасно зйомок рекламного ролика, в кімнату повну іграшок завели дітей. Маленькі дівчатка з таким же інтересом розглядали моделі машинок, як і хлопчики крутили в руках пупсиків. А в Швеції ж, наприклад, мережа магазинів Toys R Us заявила, що вони не будуть більше випускати каталоги іграшок з розподілом продукції на «для дівчаток» і «хлопчиків».

Але як би те ні було, діти будуть дивитися мультфільми, різні, з різними моделями поведінки, з різними стереотипами. І тут вже завдання лежить на батьках — обговорити побачене, розповісти, що принцеса — це тільки один з безлічі типів рольових моделей, але є ще й сильна Диво-жінка або розумна і справедлива Герміона. А найголовніше — дорослі повинні переконатися, що роблять все можливе для того, щоб дівчатка не відчували, що ніби їх можна цінувати і любити, тільки якщо вони виглядають як красиві принцеси.

Джерело: theconversation.com

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code