Свій чужий: Зрозуміти і розкрити підлітка

Свой чужой: Понять и раскрыть подростка

Ми регулярно пишемо про досягнення українських школярів, їх перемоги на різноманітних міжнародних конкурсах, змаганнях, олімпіадах. Одну з таких перемог здобули Михайло Корінців, Ігор Жуковський і Інга Манжуленко, які увійшли до двадцятки кращих на всесвітньому конкурсі робототехніки FIRST Global 2017, що пройшов у липні у Вашингтоні. Роботу хлопців, у рамках партнерства з міжнародними програмами з робототехніки курирували компанія «Пролего» і ментор Надія Владикіна. Для WoMo вона розповіла не тільки про свою роботу, але і дала поради батькам, як знайти точки дотику з підлітками, розуміти їх та розкривати таланти.

Ми займаємося з дітьми від трьох до 16 років, в кожній групі свої моделі і завдання, діти працюють з різними конструкторами Lego, від кубиків і до програмованих роботів. Для дітей кожного віку ми розробляємо свої програми. Спочатку я працювала з п’ятирічними дітьми, а тепер перейшла на робототехніку для підлітків 15-18 років. І з однією зі своїх команд я їздила в Вашингтон. Ми намагаємося, щоб в Україні з’явилася більш складна робототехніка, адже якщо для малюків є конструктори і різні програми на їх основі, то для дітей старшого віку у нас мало можливостей, адже цей інструмент існує і в світі він популярний.

У Вашингтоні мене вразив розмах заходу, а також те, що для країн Африки, Латинської Америки робототехніка – це серйозний напрямок, у якого є підтримка. Нею займаються в основному університети. Зібрати 157 країн і 163 команди дітей – велике досягнення, жодна програма з робототехніки цим похвалитися не може. У нашій команді троє абсолютно різних дітей, і мені було потрібно знайти до них підхід, навчитися виявляти емпатію. Вони несхоже реагують на різні ситуації, і з однією дитиною треба бути жорсткішим, а на іншого перекласти частину відповідальності, так як саме це розкриває дитини. Ми пройшли шлях від присматривания за реакціями один одного і до дружби і довіри.

1. Дайте дитині зрозуміти, що ви – теж людина

Є дуже простий метод роботи з дітьми – якщо тобі погано, треба сказати про це. Діти дуже реагують, коли ти відкрито говориш про свої почуття, а не кричиш на них. Якщо ти зізнаєшся, що дитина завдає вам дискомфорт, робить неприємно, він прислухається до цього. І це працює не тільки з підлітками, але і з десятирічними дітьми, наприклад. Показувати себе не як викладача, а як людину, яка намагається їм допомогти, направити, і у нього є почуття такі ж, як і у них, діти співвідносять це зі своїми власними почуттями і розуміють дорослого. У Вашингтоні у нас були ситуації, які мені не подобалися, і я про це чесно розповідала, то підлітки побачили свої вчинки з боку і зробили висновки. І такий «розбір польотів» дозволяє розвинути не менш важливий емоційний інтелект, роль якого в нашому житті сильно недооцінюють. Дитина вчиться співвідносити свої вчинки з почуттями, які вони викликають у оточуючих людей.

2. Ваша дитина не так інфантильний, як ви думаєте

Незважаючи на свій юний вік, підлітки вже дорослі самостійні люди. Ти даєш їм п’ять хвилин, щоб вони привели свої почуття в порядок, і вони заспокоюються, роблять висновки і визнають свою провину. Якщо говорити про традиційній системі, то вчителі або одразу сварять дітей, або починають утішати. Багато дорослі просто не дають дитині встигнути прийти в себе і усвідомити свій вчинок, одразу виносять вердикт. А діти дорослішають набагато раніше, ніж ми, у них великий кругозір, інше життя, і їм простіше сприймати доросле до себе ставлення. Вони прекрасно розуміють, що, незважаючи на дружні стосунки, я несу за них відповідальність, тому потрібно дотримуватися субординації. Дружні, довірливі стосунки теж дуже важливі, адже я багато чого можу віддати під їх відповідальність.

Нинішні підлітки хочуть дуже багато робити, у свої 15-16 років вони вже готові почати доросле життя, відкривати стартапи. І це не просто розмови, вони роблять спроби, для них це важливо. Адже система освіти, і не тільки українська, але і зарубіжна, не дасть їм стільки, скільки такі проекти, програми та власні розробки. Від цього вони отримують не тільки море задоволення, але і масу знань. Але дуже важливо, щоб діти доводили свою справу до кінця, і тут дорослим потрібно їм допомагати, спрямовувати і стимулювати. Мені здається, дійти до кінця підліткам самостійно складно. Такі проекти, як робототехніка, дозволяють поставити завдання, розбити її на певні етапи, контролювати їх виконання, а ще й працювати в команді і ставити чіткі дедлайни і дотримуватися їх. Це дуже дисциплінує.

3. Продовжіть вашому підлітку дитинство

У підлітків є і досить дитинства – їм потрібно і кульками покидати, і подивитися кіно про роботів, і з’їсти піцу. Але бути дітьми їм важче, адже на них валиться занадто багато інформації, що перед ними ставляться жорстокі вибори. Я часто чую, що діти хочуть йти тільки в IT-освіта, тому що це принесе прибуток. На мій погляд, це неправильно – якщо гнатися тільки за грошима, то вас чекає тільки розчарування і відчуття втраченого часу. А улюблена справа залишить за собою багаж приємних відчуттів.

4. З’ясуйте, чому він іде у свій світ

Батьки часто намагаються реалізувати свої мрії за рахунок дітей. Кількість гуртків, які вони записують своїх дітей, мене шокує. А коли вони будуть осягати навколишній світ просто так? Дитини в п’ять років записують на французьку, іспанську, плавання і танці, а йому в цьому віці потрібно вийти у двір з іншими дітьми і покидатися камінням. Це процес соціалізації, коли потрібно зрозуміти, що є дівчатка і хлопчики, що є особистий простір і суспільне. Не потрібно перегинати палицю.

Якщо дитина женеться за задоволеннями, то, можливо, за їхній рахунок він намагається отримати те, що він недоотримує будинку. Давайте спробуємо зрозуміти, чим для нього є його посиденьки в планшеті, чому вони женеться саме за цим задоволенням, що вона йому приносить? Може, варто направити це задоволення в корисне і потрібне русло? Давайте з’ясуємо, що дитині подобається, може, вийде це перетворити хобі або стартап. Але батьки не завжди хочуть бачити свої помилки, і це теж велика біда. Я вважаю, що цей егоїзм перекриває бачення в дитині особистості. У той час як батьки намагаються нав’язати дитині свої бажання, він тікає в розваги, адже він хоче свого, а не чужого життя.

5. Допоможіть підлітку розкрити свою силу

Батькам важливо відкривати талант в дитині. Вкладання грошей допомагає, доступ до технологій важливий, але так само важлива моральна підтримка і віра в дитину. Не потрібно голослівно переконувати дитину, що він доб’ється успіху у всьому, важливіше прищепити йому впевненість, що все, що він робить правильно – це досвід, який розкриє його. Завдяки цьому дитина отримує внутрішній спокій, яке в дорослому віці перетворюється у впевненість у своїх силах. Завдяки цій вірі в цінність досвіду дитина буде більш успішним, з раціональним поглядом на речі.

Я б не сказала, що психологія хлопчиків і дівчаток істотно відрізняється. Коли дівчинка зацікавлена у тій же сфері діяльності, що і хлопчики, вони всі ведуть себе на рівних. Це крайній випадок – коли дівчата впадають в погоню за особинами чоловічої статі і переборщують в цьому. Коли йде робота над цікавими проектами, все роблять однаково, це виражається і в прийнятті відповідальності, та у виконанні завдань. Хоча я думаю, що відмінності між хлопчиками і дівчатками потрібно враховувати, все-таки це основа розуміння статями один одного і подальшого сімейного життя.

На мій погляд, природна стихія дівчаток – організація, менеджмент, їм потрібна багатозадачність, а у хлопчиків, навпаки, відмінно виходить виконувати задачі, що вимагають концентрації. Тому в команді вони чудово доповнюють один одного. Важливо щоб із-за помилкового престижу дівчатка і хлопчики не намагалися робити не свою справу. Так, є концепція про те, щоб виходити із зони комфорту. Але також важливо розвивати свої сильні сторони і робити те, що вдається. Для підлітків дуже важливо вибрати те, в чому вони талановиті, усвідомити свою силу і користуватися нею. А таланти бувають різні – керувати людьми, бути в уряді або відкрити свій квітковий магазин.

У нас мало дівчаток серед вихованок. Дівчинка в моїй групі спочатку хотіла піти просто на програміста, але потім вона зрозуміла, що їй цікавіше аналіз даних. Адже зараз популярні нейронні мережі, штучний інтелект, і їй цікавіше аналізувати і порівнювати, ніж писати код. І завдяки проекту вона зрозуміла, що дійсно хоче займатися.

6. Не применшуйте, але і не перебільшуйте шкільний досвід

Без школи не можна, тому що вона дає абсолютну соціалізацію. Незважаючи на всі недоліки системи освіти, діти в школі отримують найголовніше – друзів. Адже самі міцні дружні зв’язки йдуть зі шкільної лави. Система поступово змінюється, вони приходить до кращого. Також важлива мотивація дитини вчитися, його бажання отримувати знання. У школі тренується багато важливих навичок – розвивається пам’ять, формуються нові нейронні зв’язки. Батьки зі свого боку повинні дати зрозуміти дитині, що школа – важливий етап у житті, але не впадати в крайність і робити акцент тільки на оцінки, вони вже нікому не потрібні. Зараз діти набагато впевненіше в собі, і їм комфортно в школі, тому що вони знають, чого варті. Я знаю багато хлопців, які займаються самоосвітою. І незважаючи на оточення, вони не пускають всередину себе злість, ворожість. Якщо дитина впевнений в собі, якщо в нього вірить сім’я, то йому все одно, що на нього кричать, і які у нього оцінки.

Розмовляла Галина Ковальчук. Фото: Джулія Алторк, з особистого архіву Надії Владыкиной.

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

*

code