Вісник гендеру в рекламі: Герої лютого

На початку року ми вже публікували приклади найзапеклішого сексизму в українській рекламі, і з плином часу бачимо, що цей список поповнюється регулярно. Тому WoMo запускає щомісячний вісник, де ми подаємо накопичилися за підзвітний період як новинки сексизму та об’єктивації, так і кампанії в підтримку жінок, щоб читання не було безнадійним.
Зі знаком «мінус»
Кафе Freshline в Сумах
12 лютого в соцмережах з’явилося повідомлення про кафе Freshline в Сумах, яке в якості реклами використовує недвозначно сексистский плакат. Обурення викликали і порно-асоціації, і те, що ілюстрація були використана без згоди її автора, американського дизайнера і ілюстратора Кита Рейну. За кілька годин користувачі Facebook так знизили рейтинг закладу, що керівництво компанії пообіцяло розібратися з ситуацією і зняти обурливий плакат.
Бот-додаток Likeapp
До дня святого Валентина дніпровський підприємець Денис Білозір запустив мобільний додаток Likeapp, яке підміняє реальні відносини роботою віртуального алгоритму. Користувачі Likeapp можуть вибрати дівчину з бази, поповнюється з ВКонтакте, і програма сама буде відслідковувати її в мережі, ставити лайки і спілкуватися замість чоловіка, який замовив сервіс. У списку послуг — додавання в друзі, написання коментарів і відправка музики. «Я багато працюю і не вистачає часу, щоб шукати дівчинку або фолловіть її. Likeapp робить це за мене», — пишуть користувачі програми.
Сам розробник вважає, що в такому способі «віддаленого» псевдоухаживания нічого особливого немає. «Коли щось у нас не виходить, ми йдемо питати ради на стороні, і не вважаємо це аморальним, адже ці дії спрямовані на творення і налагодження відносин. Так і з додатком», — вважає Білозір. Але на нашу думку, цей спосіб використовувати ботів, навіть не об’єктивація, а расчеловечивание жінки, до особистого спілкування з якою не опускаються.
Ролик Comfy «Все круто і крапка»
6 лютого мережа техніки Comfy виклала у соціальних мережах ролик, присвячений жіночим свят — з явно проактикулированными гендерними стереотипами і традиційним розподілом ролей у сім’ї. Виявляється, що жінкам для щастя потрібна неодмінно мультиварка і сковорідка, тобто їхнє місце — на кухні. Ролик викликав широке обговорення в соцмережах, а наші колеги з MMR зібрали думки гендерних експертів: «І хоча в переліку подарунків також телефони і планшети, танець з порохотягами наче натякає: куплю лишень дружині новий порохотяг, щоб краще прибирала. Нехай би собі їх купили та показали, як жінки мають час на собі, поки їхні партнери виконують свою частину хатньої роботи. І не напередодні 8 Березня, а щодня», — сказала Тамара Злобіна, редактор ресурсу «Гендер в деталях».
Привітання з днем святого Валентина від Конфедерації будівельників України
Під гаслом «Будуємо кохання палко!» будівельна організація виклала 14 лютого вітальну листівку на своїй сторінці в Facebook. Вона викликає естетичний протест з кількох причин, зокрема, вкрай банальним, «шароварним» представленням української жінки — з вінком на касці і псевдопетриковским орнаментом у найгірших традиціях берегинь, хранительниц українського вогнища. При цьому, ймовірно, творці листівки намагалися догодити всім, так як зображена на ній героїня тримає дриль, тобто вміє виконувати і «чоловічу роботу» і в той же час у неї відкрита груди — а це вже очевидна об’єктивація жіночого тіла.
Зі знаком «плюс/мінус»
Ролик Nike «З чого ж зроблені наші дівчата»
17 лютого представництво Nike в Росії випустив ролик про залозі, прагненнях і силі, з яких зроблені наші дівчата, якими пишається вся нація». Автори ролика вирішили показати, що розподіл ролей та інтересів не просто застаріло, але і заганяє дівчаток в рамки стереотипів, заважаючи їм самостійно обирати свій шлях. Залишаючи осторонь політичне підґрунтя створення ролика, який знімався в Києві за замовленням компанії, кидається в очі радянська естетика героїзму, покликана, ймовірно, згладити в очах аудиторії ідею гендерної рівності. Її обговорювання, втім, виглядає досить смішно і безглуздо для нинішньої Росії, оскандалився на весь світ середньовічної декриміналізацією домашнього насильства, дискримінацією стюардес «Аерофлоту» і загальним рівнем нетерпимості. До того ж, у відео помітні і прояви эйджизма.
Зі знаком «плюс»
Ролик Audi «Daughter»
До Супербоулу, ключового заходу американського футболу, в якому зустрічаються чемпіони двох конференцій, компанія Audi 1 лютого, випустила ролик, присвячений рівності підлог. У ньому дівчинка виступає на гонках в маленькому містечку і виграє їх, а тато активно її підтримує. В кінці ролика говориться: «Audi Америки виступає за рівну оплату роботи. Прогрес — для кожного». Ці слова американський підрозділ автовиробника підтримує різними акціями підтримки рівності — як квотами на власному виробництві, так і спонсоруванням навчальних програм, наприклад, в рамках AFI FEST від Американського кіноінституту.
Памела Андерсон в ролику Coco de Mer
До дня закоханих бренд нижньої білизни Coco de Mer випустив ролик з Памелою Андерсон у головній ролі. Несподівано для багатьох вона виступила разрушительницей стереотипів, так як в ролику виражаються ідеї того, що жінка може робити те, що вона хоче, і для цього їй не обов’язково потрібен чоловік. Таким чином навіть традиційні партнери жіночого глянцю починають боротися з головною його установкою про те, що жінці неодмінно потрібен «принц» для повного щастя. Можна сказати, цей ролик — відмінний початок в утвердженні жіночої самодостатності.
Кампанія Black&White від Nike Україна
Свою жіночу колекцію NikeWomen компанія позиціонує як «вміння валити кордону, бути сміливою, сильною, вільною, готової до експериментів, злетів, падінь, і, звичайно, перемог». Відрадно, що в Nike розуміють значення жіночих досягнень і залучають до кампаній дійсно відбулися особистостей, які можуть привнести нові смислові обертони в кампанію, на відміну від моделей, особи яких аудиторії нічого не говорять. В кампанії, присвяченої новій колекції Black&White в Україні, ми бачимо відомих, успішних жінок — олімпійських призерів Ольгу Саладуху та Кристинк Стуй; чемпіонку Юнацької Олімпіади Юлію Левченко; чемпіонку Європи Ольгу Земляк. Також в рекламній кампанії знялися пейсер київського бігового клубу Nike+ Run Club Юлія Гріффен, співзасновник «Play Outside Crew» Ірина Сватко, знаменитий київський DJ Katro Zauber і LifeCoach Алла Клименко.